Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Norwegian Design 2014-15 2014-05-18 20:27:49

Boken Norwegian Design 2014-15 är en av de mest ambitiösa böcker, om inte den mest ambitiösa, vi någonsin producerat. 


Det gäller den information som läsaren av boken bjuds på – i form av 32 långa case study-texter gällande designbyråernass arbete med en av deras respektive kunder samt två initierade essäer om utvecklingen av norsk grafisk design respektive norsk industridesign. 


Det gäller också designen som definitivt är den mest avancerade av alla de 31 böcker som Young Rascal publicerat. Det tackar vi Creuna Norge för, och framför allt den huvudansvariga i det här projektet, chefsdesigner Heidi Bakken.


Den avancerade designen ställde stora krav på HBO, det tryckeri i Haugesund på den norska västkusten som vi samarbetat med över flera år, vilket det klarat med glans. Enligt HBO:s ägare och VD, Ørjan Risanger, är den här boken en av de största utmaningar tryckeriet någonsin ställts inför.


Den senaste utgåvan av Norwegian Design är den femte som vi publicerat, och det har vi alltid gjort i samarbete med Norsk Designråd. Dess chef, eller Managing Director, Jan R. Stavik har skrivit förordet, som följs av en åtta sidor lång och rikt illustrerad essä om norsk grafisk design. Författaren till den essän är professor emeritus Reidar Holtskog.


Därefter följer en liknande essä om industridesignens utveckling i vårt västra grannland från 1963 fram till idag. Essän om industridesign är lika lång och rikt illustrerad som den om grafisk design, och författad av Widar Hallén, chef för designavdelningen vid Nasjonalmuseet i Oslo.


Varje byrå presenteras över sex sidor, i alfabetisk ordning. De 23 grafiska designbyråerna först, från Bleed till Work. De nio industridesignbyråerna därefter, från Colours till Slip.


Centralt i presentationen av byråerna är, som sagt, en case study gällande en av byråns kunder. Representanter för såväl byrån som kunden har intervjuats och resultatet, vågar jag hävda, ger en mycket bra insikt i hur de norska designbyråerna jobbat och jobbar med sina kunder. 


Många av case study-texterna är skrivna av Anna Karolin Langhammer, en svensk frilansskribent bosatt sedan många år i Oslo. Reidar Holtskog, författare till en av essäerna, har också skrivit en case study-text. Resterande texter har skrivits av min kollega Dan Jörgenson, som också varit projektledare för boken, och av undertecknad.


Åke Lindberg

akeyoungrascal@gmail.com


Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.