Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Mathin valde baren framför webbkarriären 2008-06-24 10:25:03

IRMI PERSSON;
Det är en fredag i slutet av april på Pontus bar. De första gästerna dyker upp vid 17-snåret – två kostymklädda män runt 30 som slår sig ner på varsin barstol och beställer skumpa.

– Ska ske, säger Mathin Lundgren, bartender och ett känt ansikte runt Stureplan.

Med van hand fyller han glasen samtidigt som han växlar några ord med de trendriktiga männen. De ser ut att jobba som finansanalytiker i grannskapet och uppenbarligen känner de sig hemtama där de nu sitter, förväntansfulla inför den kväll som just bara börjat.

Först om några timmar, vid nio-tiden, när den fallande temperaturen gör att konkurrenternas uteserveringar börjar tömmas på folk kommer Pontus bar, med plats för ett par hundra gäster, att vara fullsatt.

Merparten av gästerna utgörs av tjejer i karriären i åldern 25 till 35.
– De bästa gäster man kan ha. De drar andra gäster. Vi har en bra blandning av folk här, säger Mathin.

Mathin Lundgren, 25, är en av restaurang Pontus fyra bartendrar och något av en kändis runt Stureplan. För en tid sedan utsågs han av www.stureplan.se till veckans snyggaste kille.
– Jag blir generad samtidigt som det kanske inte skadar en i jobbet att bli uppmärksammad även i sådana sammanhang, konstaterar han.

En bra bartender ska inte bara blanda perfekta martinis, av honom eller henne förväntas också ett öppet sinne, en social begåvning utöver det vanliga. Och därtill gärna en prydlig fasad, ett utseende som attraherar. Mathin, som flyttade till Stockholm för fyra år sedan, uppfyller alla de kraven.

– Ett stort nätverk och en stor käft, är hans egen förklaring till varför han blivit ett namn att räkna med i de kretsar som räknas. Och, inte att förglömma, en vilja att bli en än bättre yrkesman.
– Jag vill nå toppen som bartender. Och på ett sätt kan man väl säga att jag redan är på god väg. Jag och min chef i baren, Erik Olsson, kom tvåa i en cocktailtävling som hölls på Café Opera i mars.

Redan som 17-åring inleddes Mathins karriär bakom baren, då som inhoppare på en pub i hemstaden Ronneby som drevs av systerns pojkvän.

Ett par år senare började han en utbildning i design och management för digitala medier i Karlskrona. Han fick praktik på webbyrån Foreign i Stockholm i sju månader men trivdes inte.
– Att sitta på kontor och träffa samma människor dag ut och dag in passar inte mig, säger Mathin.

Efter praktiken på webbyrån jobbade han som bartender på ”ett sunkhak” på Söder. Av en lycklig slump fick han snart chansen att visa upp sina färdigheter på ett mer välrenommerat etablissemang: Grodan på Östermalm.

– En kompis till en kompis, som var anställd på Grodan, ringde sent en fredag kväll och undrade jag hade möjlighet att hoppa in som ersättare dagen efter. Jag var inte sen att tacka ja. Efter halva första kvällen som bartender på Grodan fick jag frågan om jag ville ha fast jobb.

Ett år senare blev Mathin värvad till Pontus som då var på väg att öppna sin restaurang vid Stureplan. Den som ringde var barchefen Erik Olsson, en veteran i branschen som bland annat jobbat på Gondolen, Operakällaren och på Noppes bar.

– Mathin hade sökt jobb hos Ljunggrens (på Götgatsbacken), när jag var restaurangchef där så jag visste vad han gick för. Därför tog jag kontakt när barlaget på Pontus skulle tas ut, säger Erik Olsson.

– Vi diskuterade länge om vilken inriktning baren skulle ha. Detaljer, som utformningen av pennorna, är viktiga för helheten. Det var också viktigt att få vara med och påverka detaljerna. Det gör en stolt att använda prylar som man varit med om att ta fram eller servera drinkar som man skapat, säger Mathin.

Under det år som Pontus funnits har restaurangen gått över förväntan medan baren ännu inte nått det mål som Erik Olsson presenterade för ägaren Pontus Frithjof.

– Även om omsättningen på torsdagar, fredag och lördagar ligger i fas med vad vi hade räknat med så ligger vi under budgeten, säger Erik Olsson.

Baren, där också smårätter som Dim Sum serveras, svarar för en fjärdedel av restaurangens totala omsättning.

För Mathin Lundgren, som bor i en tvåa i Atlasområdet, finns inte mycket att klaga på. Han trivs med det han gör och han tjänar så att det räcker och blir över, men det betyder inte att han saknar visioner.

– Jag kommer inte att jobba bakom baren hela mitt liv även om jag förmodligen blir kvar i branschen. Jag vill arbeta för att höja standarden på bartenderyrket men jag är också intresserad av mode och av nöjesbranschen och av events. Att kombinera de intressena i något konstruktivt är en målsättning för framtiden. Jag har också funderat på att börja skriva om restauranger och om sprit och jag har fått en del förfrågningar.

– Men innan det realiseras så vill jag prova på att jobba ett år eller två som bartender i London eller New York. Det är en dröm som, hoppas jag, kommer att uppfyllas inom en inte alltför lång tid, säger Mathin.

Åke Lindberg
ake@youngrascal.se


Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.