Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


”Kings guldvinnare för Ving borde ha uteslutits” 2008-04-11 11:46:58

Johan Nilsson, Waters Widgren TBWA:

Kings undervattenskampanj för Ving, som belönades med Guldägg i mediekategorin, borde kanske inte ha fått delta i tävlingen.

Det säger Johan Nilsson, delägare i Waters Widgren TBWA.
– Hade jag suttit i juryn hade jag röstat för att den skulle ha uteslutits, trots att den uppfyller tävlingens kriterier. Bidrag som så uppenbart är framtagna i det enda syftet att vinna framgång i den här typen av tävlingar borde inte få tävla mot seriösa kampanjer.

För åtta år sedan satt Johan Nilsson i filmjuryn i Cannes. En av de frågor som då diskuterades mest i juryn var just hur man skulle förhålla sig till bidrag producerade enbart för tävlingen.

– Bidrag som inte visats offentligt eller som kanske visats vid något enstaka tillfälle nattetid i TV fick inte guld. Det var den linje vi gick på då och den synen på problemet har jag fortfarande, säger Johan Nilsson.

– Det är marknadsföring som ska bedömas, inte ”funny ideas”.

Men om en sån kampanj bidrar till att flytta fram gränserna för reklamen. Om den fungerar som inspiration för kollegor och köpare av reklam, är det då inte rimligt att juryn bortser från hur många gånger och i vilket sammanhang bidraget visats?

– Jo, det ligger naturligtvis en poäng i det. Syftet med guldägget är ju att hylla kreativitet och det är viktigt. Och vissa udda saker fungerar som inspiration, visst. När byråerna för ett antal år sedan började klä stortavlorna med annat än annonser så tyckte medieföretagen att det var jobbigt. Nu däremot efterfrågar de annorlunda lösningar eftersom det också sätter fokus på dem själva.

– Men med det sagt tycker jag ändå att man rent allmänt ska se upp med reklam producerad i det primära syftet att vinna tävlingar, säger Johan.

Guldäggets betydelse har alltid varit stort i reklambranschen men den har ökat på senare år.

– Ett guldägg fungerar som inspiration på byrån och gör att man blir mer påpassad av media vilket har en positiv effekt i sig. Så är det, i högre utsträckning än någonsin tidigare, säger Johan Nilsson vars byrå vann guld i film för Oddset. Waters Widgrens första.

Copywriter Johan Nilsson, 43, anställdes direkt efter examen från RMI Berghs 1990, på Saatchi & Saatchi Advertising. Han hann också jobba på Forsman & Bodenfors och Garbergs innan han anställdes på Lowe Brindfors. Där stannade han i elva år, nästan hela tiden som kreativ chef. Tillsammans med fyra kollegor från byrån startade han eget för tre år sedan.

– Efter hopslagningen med TBWA vid årsskiftet är vi 26 anställda. Vi har mer jobb än någonsin, säger Johan Nilsson.

Åke Lindberg
ake.lindberg@comhem.se

Tillbaka till huvudartikeln

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.